2015. március 15., vasárnap

SAD! Créme brulée

A Kisbogár blog meghirdette a 31. SAD! játékot, (Süss! Alkoss! Díszíts!), aminek témája: A Föld körül, vagyis különféle nemzetek konyhainak az édességeit kell végigkóstolnunk. Különféle konyhák desszertjeit nézegettem, szerettem volna valami különleges és számomra ismeretlen finomságot készíteni. Végül Varga Gábor Gourmandia szakácskönyvéből választottam egy klasszikus francia desszertet, a créme brulée-t. A recepten annyit változtattam, hogy a felére csökkentettem a sütési időt, illetve máskor nem hat hanem öt tálkába adagolom szét a krémet, mert így csak az edénykék feléig ért... Egyébként a recept zseniális! A ropogós karamell alatt krémes vaníliás krém lapul és különösen nagy élvezetet jelent megtörni a ropogós réteget. Aki nem kóstolta, annak kötelező, aki ismeri, úgyis rajong érte... Nem hiába a francia konyha a gasztronómia csúcsa. 



És hogy miért francia desszertet választottam? (Azon túl persze, hogy rajongok a vaníliakrémért...) Ősszel voltam a Néprajzi Múzeum World Press kiállításán, és ennek volt a kísérő tárlata Peter Turnley fotográfus Francia csók - Szerelmes levél Párizshoz című fénykép gyűteménye. Csak a hangulat kedvéért néhányat közzé teszek itt. A képek alapján egyszerűen lehetetlen nem beleszeretni a városba... A fényképek az origo egyik cikkéből valók.






Aki szeret szép képeket nézegetni, annak Vrábel Krisztina "Párizsos" fényképeit is ajánlom, ezek itt láthatók.


Hozzávalók


- 5 dl tejszín
- 8 tojás sárgája (a fehérjét érdemes lefagyasztani, később remek lehet habcsókokba, különféle sütikbe)
- 6 dkg kristálycukor (+ a tetejére)
- 1 vaníliarúd (nálam a lekváros ravioliból visszamaradt 2 vaníliarúd)

Elkészítés


  1. A sütőt előmelegítjük 150°-ra.
  2. A tejszínt kis lángon melegíteni kezdjük a vaníliarúddal (amennyiben egészet használunk, a kikapart magokat és a "héjat" külön) ezalatt kézi robotgéppel kihabosítjuk a tojások sárgáját és a cukrot.
  3. A tojásos keverékbe öntünk egy kicsit a felforrósított (nem forralt!) tejszínből, majd az egészet visszaöntjük a fazékba és sűrűn kevergetve kis lángon besűrítjük.
  4. Egy magasfalú tepsit előkészítünk: belerakunk 6 darab kis hőálló sütőformát, ezekbe merjünk a sűrű pudingot. Köré vizet öntünk és a sütőben körülbelül 20 percig sütjük. 
  5. Kihűtjük, először szobahőmérsékletűre, majd a hűtőben tartjuk pár órát. Tálalás előtt cukrot szórunk egyenletes vastagságban a tetejére, majd karamellizáló pisztollyal ráégetjük. Elvileg grill fokozaton is megpirul a cukor, ám ezt nem próbáltam, így nem tudok ezzel kapcsolatosan tapasztalatokat megosztani.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése