2016. január 22., péntek

Citromos töltött mézes

Nagymamám receptjeit sütögetem mostanában, mert a jegyzeteit szeretném összerendezni és illusztrációként képekkel ellátni. Ezzel a citromos mézessel arattam a legnagyobb sikert, tényleg mindenki imádta, aki kóstolta, kezdve a kevéssé édes szájú húgomtól, a citromkedvelő vőlegényemen át, Édesapámig, aki komolyan meglepődött, mikor megkóstolta. Ezt egy picit sértőnek éreztem, de végül is mostanság tényleg csak diétás sütiket sütök, amiknél fényévekkel finomabb ez a krémes. (Na jó, azért ezt az almatortát nem veri kenterbe!) Igyekeztem a lehető legpontosabban készíteni a süteményt, egészen addig, ameddig el nem érkeztem a krém összeállításáig. Akkor aztán beindult az agyam: az eredetileg sima vaníliás krémet citromlével bolondítottam meg, a tésztarétegekre pedig citromlekvár került. A tetejét pedig egy kakaós glazúrral kellett volna befedni, de ekkor már kiengedtem a dzsint a palackból: fehér csokoládé ganage került rá és díszítésképpen egész mákszemek valamint citronád. Nagyon finom sütemény, mindenkinek csak ajánlani tudom! És persze nem csak ezt: nyomás a padlásra, leporolni a kézzel írt receptes füzetkéket, igazi kincsekre bukkanhattok így! :)




Az eredeti recept:

Töltött mézes

Tészta: Egy lábasban összemelegítünk 15 dkg porcukrot, 5 dkg vajat, 1 egész tojást, 2 evőkanál mézet, 6 evőkanál tejet és 1/2 kávéskanál szódabikarbónát, majd forrástól számítva 2 percig főzzük. Amikor már kissé kihűlt, akkor 45 dkg liszttel összegyúrjuk. Négy felé osztjuk és egyesével kinyújtjuk és kisütjük. Megtöltjük a krémmel és bevonjuk a csokioládéglazúrral.
Krém: 15 dkg vaníliás porcukrot kikeverünk 15 dkg vajjal. 6 dl tejben 4 púpozott evőkanál lisztet elkeverünk és sűrű krémmé főzzük. Ha langyosra hűlt, akkor a vajjal habosra keverjük.

Csokoládéglazúr: Összefőzünk 15 dkg cukrot, 2 evőkanál tejet, 2 evőkanál cukrozatlan kakaóport é 2 evőkanál pudingport. Ha gyöngyöződik a glazúr, akkor levesszük a tűzről és elolvasztunk benne 5 dkg vajat. 

Amit összekreatívkodtam:

A tésztához valókat még recept hűen készítettem, de soknak találtam a 45 dkg lisztet. Szerintem ha készítitek 35 dkg-al kezdjetek, ha kell, akkor pedig apránként gyúrjatok hozzá egy keveset, hogy egy ruganyos, puha tészta legyen a végeredmény. 
A krémet elkészítettem a fent leírt módon. A lisztes-tejes folyadékba ment a citrom és a citromlé, majd pedig ha langyosra hűlt hozzá a cukros-vaj. Nem akartam nagyon savanyúra, ezért csak fél citrom leve ment bele, illetve 2 citrom reszelt héja. Elég brutálisnak tűnhet ez a krém, a liszt és a vaj miatt, de mindenki aki jobban utánaérdeklődött (egy családi eseményre vittem) a krém felől faggatózott, csodálkoztak rajta, hogy mitől ilyen könnyű, krémes és finom. Hát ezért. :)
A kisült lapokat, bár igyekeztem egyforma nagyságúra nyújtani (egy tepsi volt ebben segítségemre) töltés előtt egyforma méretűre vágtam. Egy evőkanál citromlekvárt egy kiskanálnyi vízzel mikróban felmelegítettem, elkevertem és egy ecsettel lekentem egy lapot, rá egy adag hideg krém, megint egy lap, és így tovább. Legfelülre egy szebb tésztalap kerüljön. Hagyjuk összepuhulni legalább egy éjszakát, majd reggel 5 dkg fehér csokit felolvasztunk 2 evőkanál tejjel és a tészta tetejére öntjük, tetszés szerint dekoráljuk. Nálam mák, citronád és reszelt fehér csoki került a tetejére.

Nagyon nagyon finom! A tésztája kicsit a háztartási kekszre hajaz, csak jóval finomabb kiadásban. A krém nagyon finom, a lekvár pedig elhagyható belőle, (vagy pótolható lemon curd-del) ebben az esetben mehet bele több citromlé. :) Az alaprecept is biztos nagyon finom, én úgy is meg fogom sütni. :)

2 megjegyzés:

  1. Nagyon guszta és igen finom lehet! Szeretem a citromkrémes sütiket egyszer majd kipróbálom!

    VálaszTörlés